Josep Vernis

Josep Vernis presenta a La Tintoreria el seu treball sota el títol ‘Referent Max Ernst’ (2024).

Aquesta pintura presenta la transposició al llenguatge plàstic de Josep Vernis de la percepció que li provoca al pintor la visió d’una de les imatges de la novel·la-collage Une Sémaine de Bonté (1934) de l’artista surrealista Max Ernst, en la versió que l’artista i dissenyador australià Martin Sharp va convertir en un famós cartell imprès sobre paper d’alumini, amb el títol The Birdman, i del que Vernis disposa d’una còpia que omple de penombra algun espai de la seva llar.

La violència i la inquietant foscor de la imatge de Max Ernst -un gravat d’èpòca manipulat- suggereixen a Vernis una imatge plàstica molt identificable amb els estilemes del seu repertori visual. En aquest cas, es tracta d’una imatge en els límits entre la figuració i l’abstracció, que es resol en una representació pictòrica de la violència de la imatge original -una velada referència al mite d’Èdip, tan estimat pels surrealistes-, passada pel sedàs del seu propi llenguatge plàstic. En la composició de Vernis, la diagonal segona -de dalt a baix i de dreta a esquerra- és la rèplica invertida de la forta diagonal primera -de dalt a baix i esquerra-dreta- en la salvatge composició d’Ernst. Fins i tot podem presumir una rèplica del bec de la bestial figura pseudo-humana -un altre crit dels molts que configuren la plàstica vernissiana-, que remet a l’expressivitat inexistent de la víctima de l’ominós home-ocell en el gravat d’Ernst.

Text: Miquel Pérez i Mas

La Tintoreria, Josep Vernis

‘Referent Max Ernst’ (2024)
Del 6 de setembre al 21 d’octubre de 2024.
La Tintoreria
C/ Sant Pere 11, 08500 Vic.